1.0 Pengenalan
Perkataan keguruan diambil dari perkataan dasarnya iaitu
guru. Mengikut Kamus Dewan, guru bermaksud pengajar, pendidik atau pengasuh
manakala perkataan keguruan pula berkaitan dengan guru, berkaitan dengan
peranan (tugas dan kelayakan) sebagai guru. Tugas utama seorang guru di sekolah
ialah untuk mengajar dan mendidik para pelajar agar menjadi insan yang
berkembang secara menyeluruh dari aspek jasmani, emosi, intelek, rohani dan
sosial selain daripada memberikan ilmu selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
Tanggungjawab yang mengatakan guru adalah “lilin yang
membakar diri” masih tebal bukan sahaja dalam masyarakat Malaysia tetapi di
negara-negara lain. Peretomede (Ibrahim, 2003) menyatakan kajiannya ke atas
remaja Nigeria menunjukkan pendangan yang sangat negetif terhadap profesion
keguruan di man lebih 70% responden menyatakan tidak mahu memilih guru sebagai
profesion mereka. Pandangan ini lebih ketara bagi responden lelaki di mana 95%
dari mereka tidak mahu menjadi guru.
Bidang pendidikan sering menjadi perhatian dan topik
perbincangan kerana pelbagai isu sering timbul sama ada berkaitan dengan
pendidik, pelajar, dasar pendidikan yang baru digubal, kaedah pendidikan dan
sebagainya. Perbincangan mengenai dunia pendidikan tidak terbatas dalam
kalangan warga pendidik sahaja malah turut dibincangkan secara meluas sama ada
di peringkat pemimpin negara sehinggalah masyarakat di ceruk desa dan pedalaman
turut menjadikannya sebagai topik perbincangan.
Antara isu yang sering menjadi topik perbincangan ialah
mengenai bidang perguruan yang dianggap sebagai kerjaya pilihan terakhir atau
bukan utama jika dibandingkan dengan kerjaya profesional yang lain dalam
kalangan mahasiswa. Anggapan mengenai kerjaya dalam bidang perguruan merupakan
profesion kelas pertengahan jika dibandingkan kerjaya dalam bidang perubatan,
kejuruteraan, perakaunan, perundangan dan sebagainya menyebabkan bidang
perguruan menjadi pilihan tidak popular dalam kalangan lepasan sekolah yang
ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.
Masyarakat juga menganggap bahawa kerjaya dalam bidang
perguruan merupakan kerjaya pilihan terakhir sekiranya mereka gagal untuk
mendapat tawaran bidang yang diminati atau tidak mempunyai peluang pekerjaan
dlaam bidang yang dipelajari semasa di universiiti. Justeru, pilihan yang
mereka ada ialah dengan terjun ke dalam dunia pendidikan meskipun tidak
berminat dengan kerjaya ini.
Selain itu,
masyarakat turut menganggap bahawa bebanan kerja guru lebih ringan jika
dibandingkan dengan kerjaya lain lantaran waktu bekerja yang pendek serta
banyak cuti. Sedangkan mereka tidak menyedari bahawa seorang guru sebenarnya
dibebankan dengan pelbagai tugas yang memerlukan mereka melakukan kerja overtime tanpa rekod dan tidak mendapat
upah untuk kerja tersebut. Selain itu, masyarakat menganggap menjadi seorang
guru bukanlah suatu tugas yang sukar hanya masuk ke kelas untuk penyampaian
ilmu kepada pelajar sahaja. Malah ada yang lebih eksterim menyatakan bahawa
modal yang diperlukan oleh seorang guru ialah modal air liur yang digunakan
untuk bercakap.
Justeru, masyarakat dan para graduan yang memilih kerjaya
guru sebagai pilihan terakhir perlu diberi kesedaran mengenai kepentingan tugas
seorang guru serta amanah yang dipikul apabila bergelar pendidik. Hal ini
merupakan perkara yang sukar kerana tanggungjawab guru boleh diumpamakan
sebagai arkitek bangsa. Peranan gurulah yang akan melakar pelan bagi membentuk
sesuatu bangsa yang bertamadun. Jadi, sekiranya kerjaya guru dipenuhi oleh
golongan yang menjadikan kerjaya guru sebagai pilihan terakhir dan tidak
mempunyai kesedaran diri, maka tanggungjawab guru tersebut akan diabaikan atau
dilaksanakan secara sambil lewa sahaja.
2.0 Perkembangan Isu
2.1 Faktor kerjaya guru tidak
diminati
Lebih kurang empat dekad yang lalu iaitu sekitar awal
tahun 60-an, guru merupakan insan yang terpilih untuk memberi sumbangan ilmu
dan kemajuan kepada masyarakat setempat. Jasa guru sangat besar dan menjadi agen
pemangkin kepada pembangunan negara. Pada masa ini, kaum guru bukan sahaja
memberikan ilmu kepada masyarakat malah menjadi panduan dan rujukan masyarakat.
Golongan guru pada masa ini sangat dihormati oleh masyarakat serta diyakini
dengan kepimpinannya. Malah, ibu bapa menyerahkan kepada guru sepenuhnya untuk
mendidik anak-anak mereka dengan baik dan memberi kebebasan kepada guru untuk
menghukum anak mereka sekiranya didapati melanggar peraturan dan tidak mematuhi
arahan guru.
Namun begitu, persoalan yang sering timbul ialah mengapa
pandangan masyarakat mengenai kerjaya guru dan profesion keguruan pada masa
sekarang telah berubah. Pada masa dulu, masyarakat memandang mulia kepada guru,
sebaliknya profesion keguruan pada masa kini seakan terpinggir dan sudah berada
dalam kategori terakhir pemilihan kerja. Seringkali juga para guru menjadi
sasaran dan keceman oleh pihak tertentu jika berlaku kepincangan dalam
masyarakat. Golongan guru akan dipersalahkan malah terdapat kes yang sengaja
diperbesarkan apabila melibatkan seseorang yang bergelar pendidik. Masyarakat sudah
tidak memandang tinggi terhadap bidang ini dan tidak lagi menjadikannya sebagai
pilihan kerjaya mereka.
Berdasarkan dapatan yang diperoleh oleh Shuib dan Johari
(2001) melalui pemerhatian, temubual dan pengalaman, mereka dapati bahawa ada
beberapa faktor yang menyebabkan bidang keguruan ini kurang mendapat perhatian
masyarakat serta para pelajar lepasan sekolah yang ingin memilih bidang pengajian
di universiti. Antara faktor yang disenaraikan ialah profesion keguruan adalah
profesion yang statik, kurang masa dan peluang terlalu kecil. Bakhtiar Mansor
(1993) mengambil beberapa stastistik mengenai perbandingan peluang kenaikan
pangkat di kalangan beberapa profesion utama.
Rajah 1: Peluang Kenaikan Pangkat
Berdasarkan Profesion
Selain itu, faktor seterusnya ialah guru terpaksa berhadapan
dengan berbagai karenah pelajar yang begitu ramai yang datang dari pelbagai
keturunan, adat resam, sosio ekonomi, peringkat umur, masalah disiplin yang
perlu ditangani. Malah guru juga perlu melayani karenah ibu bapa, masyarakat,
pihak atasan, kerajaan, pertubuhan dan masalah peribadi.
Pembelaan pula kurang dan masih tidak memuaskan hati guru
sehingga ada cadangan meletakkan Pegawai Tadbir dan diplomatik (PTD) di
bahagian pengurusan sama ada di sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah ataupun di
Jabatan Pendidikan Negeri.
Wujud profesion lain yang lebih baik hasil dari sistem
pendidikan dan kerja keras guru yang mengajar. Profesion seperti dalam bidang
perubatan, kejuruteraan dan perakaunan mendapat tempias apabila ia diisi oleh
para pelajar yang mendapat keputusan baik semasa peperiksaan di peringkat
sekolah. Justeru, peningkatan peluang dalam profesion lain menyebabkan kerjaya
guru semmakin tidak mendapat tempat dalam kalangan pelajar lepasan sekolah
khususnya serta masyarakat amnya.
Beban kerja dan kurangnya insentif yang diterima oleh
para guru. Masyarakat menganggap bahawa kerja guru mudah, mempunyai masa kerja
yang pendek dan banyak cuti. Manakala guru pula merasa beban kerja terlalu
banyak sehingga terpaksa di bawa pulang ke rumah untuk diselesaikan. Selain
itu, kerja lebih masanya (over-time) tidak dihargai menyebabkan segelintir guru
kecewa. Dari sudut insentif pula, guru tidak akan dibayar untuk kerja lebih
masa yang dilakukan berbanding bidang lain yang dikira setiap jam apabila kerja
lebih masa dilakukan.
Kesimpulannya, faktor-faktor yang dinyatakan di atas
telah menyebabkan kerjaya dalam bidang perguruan kurang mendapat perhatian dan
tidak diminati serta sering menjadi pilihan terakhir dalam kalangan masyarakat.
3.0 Kesan Isu
Profesion perguruan merupakan satu kerjaya yang mulia dan
dipandang tinggi oleh agama dan masyarakat. Tugas utama seorang guru ialah
untuk menyampaikan ilmu dan mendidik murid-muridnya agar menjadi insan yang
berguna kepada masyarakat, agama, bangsa dan negara. Malah, pengertian seorang
guru menjadi lebih luas dalam ajaran Islam kerana agama ini sangat menekankan
pembentukan akhlak mulia dalam diri setiap insan. Seperti yang kita semua tahu,
antara peranan rasul terakhir yang diutuskan oleh Allah SWT kepada manusia
iaitu Nabi Muhammad SAW ialah bagi membentuk akhlak mulia. Justeru, di sini
dapat kita lihat betapa Allah SWT melihat akhlak manusia sebagai satu aspek
terpenting dan tidak boleh dipandang enteng.
Maka, peranan siapa lagi untuk menggalas peranan ini jika
buka seorang guru yang merupakan antara insan terhampir dengan kanak-kanak
selepas ibu bapa mereka. Apa kesan yang akan berlaku sekiranya guru yang
sepatutnya melaksanakan tugas tersebut sebenarnya tidak bersedia dan masih
ragu-ragu? Adakah dengan menjadikan bidang kerjaya ini sebagai pilihan terakhir
akan menyebabkan guru tersebut menjadi tidak komited dan sambil lewa dalam
melaksanakan amanah yang diberikan ini. Jadi, untuk menjawab
persoalan-persoalan yang timbul ini, kita akan melihat satu persatu kesan yang
timbul apabila guru menjadikan kerjaya ini sebagai pilihan terakhir tanpa mahu
mengubah minat dan pandangan terhadap profesion ini.
Isu pemilihan kerjaya guru sebagai bidang kerja yang
terakhir telah memberikan pelbagai implikasi kepada guru dan profesion
perguruan. Antara kesan yang timbul apabila kerjaya guru dijadikan pilihan
terakhir ialah wujud masalah guru yang tidak komited dan sambil lewa
menjalankan tugas mendidik yang telah diamanahkan kepadanya. Terdapat guru yang
dilantik tidak bersungguh-sungguh menjalankan tugasnya sambil beralasan bahawa
mereka tidak minat dengan kerjaya ini dan terpaksa memilih untuk menjadi guru
lantaran tidak mendapat peluang pekerjaan dalam bidang lain.
Sepatutnya, golongan seperti ini tidak perlu memohon
untuk menjadi guru sekiranya tidak minat dan tidak bersedia untuk mencurahkan
bakti kepada para pelajarnya. Hal ini boleh menyebabkan seorang yang menjadi
guru tanpa minat dan bersedia untuk melakukan perubahan positif akan
mengakibatkan kesan negatif kepada pelajarnya. Bayangkan berapa generasi yang
akan dirosakkan dan tidak mendapat manfaat jika guru seperti ini terus
mengekalkan sikap sambil lewa dan tidak bersungguh melaksanakan amanah yang
diberi sepanjang tempoh berkhidmat iaitu lebih 30 tahun.
Sekiranya kerjaya guru dijadikan pilihan terakhir, maka
lahirlah guru yang kurang maklumat lantaran tidak membuat persediaan untuk
melengkapkan diri dengan info yang berkaitan. Sebagaimana yang kita sedia
maklum, seorang guru perlu melengkapkan dirinya dengan pelbagai maklumat sama
ada berkaitan dengan kerjaya profesionalnya atau isu semasa serta pelbagai isu
berkaitan. Hal ini bagi mengelakkan guru menyampaikan ilmu yang salah kepada
murid sekiranya ditanya mengenai sesuatu perkara. Apabila guru menyampaikan
maklumat atau ilmu yang salah, murid yang menerima akan berpegang kepada ilmu
yang salah sampai bila-bila melainkan murid tersebut mendapat maklumat yang
lain selepas itu. Sekiranya tidak, maka dia akan berpegang dengan ilmu salah
yang disampaikan oleh gurunya.
Di samping itu, kesan lain yang dapat dilihat terhadap
profesion keguruan sekiranya seorang guru menjadikannya sebagai pilihan
terakhir ialah menyebabkan golongan guru tidak dihormati dan profesion
dipandang rendah. Ia berhubungkait dengan guru yang tidak bersedia dan tidak
komited menjalankan tugas yang diamanahkan. Oleh yang demikian, ia akan
memberikan imej yang negatif terhadap warga guru yang lain akibat kewujudan golongan
guru seperti ini. Ia menjatuhkan nama baik profesion keguruan dan para guru
yang komited dan bersungguh-sungguh menjalankan tugas mereka.
Perkara ini merupakan realiti yang berlaku dalam kalangan
segelintir warga guru pada hari ini yang tidak dihormati oleh masyarakat akibat
sikap dan pembawakan diri yang ditunjukkan oleh mereka. Masyarakat tidak tahu
sama ada guru terbabit minat atau tidak menjadi guru, tetapi masyarakat tahu
bagaimana seseorang guru sepatutnya berperanan. Justeru, apabila guru terbabit
tidak berperanan seperti yang sepatutnya, maka ia akan menjadi buah mulut dalam
masyarakat dan akhirnya mengundang persepsi negatif terhadap profesion
perguruan.
Apabila profesion perguruan dipandang rendah oleh
masyarakat akibat sikap guru yang tidak komited melaksanakan tugas yang
diamanahkan, maka semakin kuranglah lepasan sekolah yang ingin menjadikan
profesion perguruan sebagai bidang pilihan untuk menyambung pelajaran mereka ke
peringkat yang lebih tinggi. Perkara di atas menunjukkan kesan rantaian yang
berlaku terhadap guru dan profesion keguruan apabila terdapat segelintir guru
yang menjadikan kerjaya guru sebagai pilihan terakhir untuk pilihan kerjaya
mereka.
Kesimpulannya, pada asasnya profesion keguruan sejak
dulu, kini dan selamanya adalah sama iaitu mengajar, mendidik serta merubah
manusia yang bernama pelajar daripada keadaan tidak mengenal huruf, mengira dan
membaca kepada celik huruf, bijak dan menjadi manusia berjaya. Perkembangan dan
perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan hari ini menuntut perubahan
perspektif masyarakat terhadap kerjaya ini dan tidak menjadikannya sebagai pilihan
terakhir. Selain itu, profesion keguruan tidak boleh dianggap sebagai satu kerjaya
yang boleh diceburi sesiapa saja kerana hanya mereka mempunyai kualiti,
berketerampilan, kewibawaan, kelayakan, minat, beriltizam, dan berjiwa pendidik
serta menjadikannya pilihan utama sahaja yang layak untuk menyandang gelaran sebagai
guru atau pendidik.
4.0 Rumusan/Cadangan
Isu kerjaya guru sebagai pilihan terakhir merupakan isu
yang masih lagi relevan pada masa sekarang dan masih menjadi perbualan terutama
dalam kalangan graduan yang bukan lulusan bidang pendidikan. Namun demikian,
saya kurang bersetuju dengan pendapat bahawa majoriti guru yang ada menjadikan
kerjaya guru sebagai pilihan terakhir walaupun masih terdapat segelintir pihak
yang menangguk di air yang keruh apabila menyertai kerjaya guru sebagai bidan
terjun kerana tidak mendapat peluang pekerjaan yang diminati.
Perkara ini boleh dilihat menerusi permohonan yang
semakin meningkat saban tahun untuk menjadi guru dalam kalangan pelajar lepasan
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Para pelajar ini bersaing sesama mereka semasa
membuat permohonan untuk mengikuti kursus perguruan yang ditawarkan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) iaitu Kursus Perguruan Lepasan SPM (KPLSPM) seterusnya
mereka berpeluang menjalani Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) yang
dikendalikan oleh pihak Institut Pendidikan Guru (IPG). Permohonan yang semakin
meningkat ini menunjukkan bahawa kerjaya guru bukanlah bidang pilihan terakhir
yang dipohon dalam kalangan pelajar lepasan sekolah.
Menurut laporan yang diterbitkkan oleh akhbar arus
perdana, Berita Harian bertarikh 19 Jun 2008, jumlah yang membuat permohonan
ialah seramai 108,394 permohonan dari seluruh negara untuk mengisi 4,726 tempat
ditawarkan menerusi enam Kursus Perguruan Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia
(KPLSPM) pada sesi Julai tahun tersebut. Pemohon terbabit meliputi 152 calon
yang memperoleh keputusan cemerlang 12A dalam peperiksaan SPM tahun lalu,
diikuti 11A (352), 10A (670), 9A (1,062), 8A (1,428), 7A (2,297), 6A (3,635)
dan selebihnya 5A ke bawah.
Selain itu, kerjaya guru
juga tidak lagi menjadi pilihan terakhir dalam kalangan masyarakat yang memberi
alasan bahawa gaji guru kecil dan tidak mendapat upah yang setimpal dengan
kerja yang dilakukan. Hal ini kerana, kerajaan telah bersetuju untuk menaikkan
gaji yang diterima oleh guru seperti yang diumumkan semasa pembentangan bajet
2012 baru-baru ini. Menurut Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan
(NUTP), Hashim Adnan yang dipetik menerusi (Berita Harian Online, 2012)
berkata, jika dibandingkan negara maju,
gaji warga pendidik mereka lebih tinggi berbanding gaji kakitangan awam di
kementerian lain kerana guru adalah aset melahirkan modal insan cemerlang.
Guru bukan siswazah
menerima kenaikan gaji sehingga 39 peratus, manakala guru siswazah menerima
kenaikan 37.7 peratus. Sebagai contoh, gaji maksimum guru bukan siswazah gred
DGA34 dinaikkan daripada RM3,860 di bawah Sistem Saraan Malaysia (SSM) kepada
RM5,370 mengikut SBPA. Bagi guru siswazah pula, gaji maksimum gred DG48, di
bawah SSM ialah RM6,325 menjadi RM8,710 mengikut SBP. Justeru, alasan bahawa
gaji guru adalah kecil menyebabkan para lepasan sekolah tidak berminat
menjadikan kerjaya guru sebagai pilihan utama kerjaya mereka adalah salah dan
kurang tepat serta tidak berasas sama sekali.
Selain itu, bidang
perguruan telah melahirkan ramai tokoh guru yang disegani di peringkat
kebangsaan dan antarabangsa serta melahirkan ramai guru yang komited dan
cemerlang. Saban tahun, guru yang menunjukkan peningkatan dalam tugasan dan
tanggungjawab yang diamanah akan dipilih untuk dianugerahkan dengan Anugerah
Perkhidmatan Cemerlang (APC) yang bertujuan menghargai usaha yang dilakukan
oleh guru terbabit. Menurut Ab. Aziz yang menyandang jawatan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah JPN berkata,
APC adalah pengiktirafan kerajaan terhadap kecemerlangan pekerja yang telah
berusaha dengan bersungguh-sungguh serta memberi komitmen tinggi dalam
meningkatkan kualiti kerja yang dipertanggungjawabkan (Berita Harian, 2012).
Malah menurutnya lagi,
pihak jabatan tidak ada sebarang halangan sekiranya guru atau pekerja yang sama
dicalonkan sebagai penerima APC asalkan mereka terbukti menunjukkan peningkatan
dalam tugasan. Maka, di sini dapat kita lihat bahawa guru yang komited dan
cemerlang dalam menjalankan tugas tidak akan lahir jika mereka menjadikan
kerjaya guru ini sebagai pilihan terakhir sedangkan mereka tidak berminat untuk
menjadi guru sebenarnya. Hal ini kerana guru yang tidak berminat untuk menjadi
pendidik akan sambil lewa dalam melakukan tugas yang diamanahkan kepadanya.
Selain itu, melalui isu
yang dibincangkan ini, saya juga berpendapat bahawa isu guru yang menjadikan
profesion perguruan sebagai pilihan terakhir merupakan kes yang terpencil. Bukan
semua guru yang terlibat dalam bidang pendidikan ini menganggap bahawa bidang
ini merupakan pilihan terakhir kerana tidak mendapat peluang pekerjaan lain.
Hal ini disebabkan ramai guru yang sememangnya bercita-cita untuk menjadi guru
dan berbakti kepada anak bangsa. Namun, sekiranya terdapat guru yang menjadikan
bidang perguruan sebagai pilihan terakhir dan tidak berminat untuk menjadi
guru, ia masih dipupuk secara perlahan-lahan.
Menurut Presiden NUTP (Berita
Harian, 2012), kerjaya guru bukan merupakan profesion main-main kerana individu
guru perlu minat dan kasih terhadap kanak-kanak. Namun begitu, beliau
berpendapat bahawa minat boleh dipupuk dan kecintaan terhadap bidang pendidikan
akan datang secara perlahan-lahan asalkan kita ikhlas untuk melaluinya. Beliau juga
berpendapat sekiranya perasaan itu tidak dapat dipupuk, maka lebih baik
sekiranya guru terbabit tidak menjadikan bidang perguruan untuk melepaskan diri
akibat desakan kerjaya.
Bagi mengatasi masalah ini,
terdapat beberapa cadangan yang telah dikemukakan oleh Ibrahim Ahmad (2003)
supaya bidang perguruan ini dapat berdiri sama tinggi dengan bidang-bidang
profesional yang lain. Selain itu, ia juga sebagai penambahbaikan terhadap profesion
perguruan itu sendiri agar dapat menghadapi cabaran terutamanya dalam era
globalisasi ini. Selain itu, ia juga untuk membetulkan persepsi segelintir masyarakat
yang masih menganggap bahawa profesion perguruan ini sebagai pilihan terakhir
walaupun hakikat yang berlaku adalah sebaliknya. Berikut merupakan cadangan
untuk mengatasi isu ini:
i. Perubahan Polisi Sistem Pendidikan
Yazid Abd Manap (2001)
menyatakan dalam kertas kerjanya, polisi sistem pendidikan yang ada tidak
menggalakkan usaha guru memperkembangkan kerjaya mereka. Guru-guru yang
memiliki ijazah sarjana muda melalui cara “Pendidikan Jarak Jauh” kurang
mendapat pengiktirafan dari pihak kementerian. Ramai guru yang mengikuti
program jenis ini kecewa dengan kenyataan pihak kementerian yang tidak akan
menjanjikan apa-apa jawatan yang lebih tinggi walaupun guru menamatkan
pengajiannya dengan cemerlang. Ada pula guru yang sanggup berhenti di tengah
jalan kerana tiada ada apa-apa peluang yang dijanjikan sedangkan pihak kerajaan
menggalakkan guru-guru melanjutkan pelajaran untuk memperbaiki profesion
keguruan mereka. Begitu juga halnya dengan guru-guru yang mengikuti pengajian
di peringkat sarjana, tiada apa-apa peruntukan yang diberikan samada hadiah
pergerakan gaji (HPG) seperti yang diberikan kepada guru lulusan SPM yang mengambil
STPM suatu ketika dulu.
ii. Pemilihan Calon Guru Yang Benar-Benar Layak
Faktor keupayaan
menyesuaikan diri dengan persekitaran
kerja dalam bentuk kesesuaian jenis peronaliiti seseorang dengan persekitaran
itu. Apabila jenis personality tersebut tidak sepadan dengan persekitarannya,
maka berlakulah punca kepada sikap tidak berminat terhadap kerja mahupun
perkembangannya. (Holland, 1973). Sekiranya profesion ini adalah pilihan yang
terakhir bagi guru, minat utama terhadap profesion ini sebenarnya hanya sedikit
sahaja dan akibatnya selepas 2 atau 3 tahun menjadi guru, kebosanan terhadap
tugas akan berlaku. Kajian yang dijalankan terhadap beberapa orang guru
mengenai kejadian ‘Burn-out’ terhadap
guru jelas menunjukkan faktor bahawa guru yang seringkali menghadapi masalah
ini adalah guru yang kurang berminat sejak dari awal lagi dalam bidang yang
diceburi. ( Zahid, 1998 ).
iii. Mengurangkan Penempatan Guru Sandaran Tidak
Terlatih
Kekosongan jawatan guru
samada di sekolah rendah mahu pun menengah biasanya diisi oleh guru sandaran
yang tidak mendapat latihan secara formal samada di maktab perguruan atau pun
universiti. Kita tidak dapat nafikan mengenai keperluan mengisi kekosongan
tersebut atas dasar pendidikan pelajar di sekolah. Tetapi pandangan masyarakat
terhadap profesion keguruan ini akan
menjadi lebih pudar lagi apabila ada sesetangah pihak yang menganggap tanpa mengikuti
latihan perguruan di tempat-tempat tertentu, mereka masih boleh menjadi seorang
guru.
Sepatutnya, Bahagian
Dasar dan Penyelidikan Pendidikan mengambil langkah yang proaktif terhadap
masalah yang dihadapi. Lambakan guru-guru sandaran tidak terlatih di sekolah
dengan sendirinya akan merendahkan martabat profesion keguruan tersebut.Sepatutnya
kekosongan jawatan guru di sekolah menengah diisi dengan kehadiran guru-guru
yang telah menamatkan pengajian secara separuh masa atau PJJ yang terlalu ramai
di sekolah rendah, manakala di peringkat sekolah rendah ianya diisi dengan
guru-guru lepasan diploma dari maktab perguruan.
iv. Penyertaan Guru Dalam Kesatuan
Mengikut kajian yang
dijalankan oleh kesatuan guru ( samada KPPK atau KGMMB ), hampir 60% guru-guru
di Malaysia tidak mendaftar sebagai ahli di mana-mana kesatuan guru pun. Ini
menunjukkan bahawa guru sendiri tidak berminat terhadap kesatuan yang dibentuk
oleh guru untuk kebajikan guru-guru itu sendiri. Segala masalah yang berkaitan
dengan bidang perguruan sama ada dari segi perjawatan, ganjaran mahupun
kebajikan sepatutnya disalurkan melalui kesatuan dan akhirnya akan disampaikan
kepada pihak kementerian supaya diambil tindakan. Sekiranya kesatuan guru
senditi tidak mendapat sokongan padu dari kalangan guru sendiri, bagaimanakah
nasib guru hendak terbela dan apakah martabatnya profesion keguruan tersebut.
Thanks atas perkongsian. Teruskan untuk berkongsi maklumat bermanfaat. Cikgu pastinya sudah mendapat penempatan pada 2013 ni kan. Boleh update perkembangan kerjaya cikgu di blog juga
ReplyDelete