Saturday, 1 September 2012

Artikel 4: Guru Wanita Trauma Dicabul



1.0 PENGENALAN

Dewasa ini, banyak perkembangan dan pembangunan dari pelbagai aspek yang berlaku di sekeliling kita. Sama ada kita sedar atau tidak, perkembangan dan pembangunan yang kita lihat hari ini adalah hasil kerjasama ahli masyarakat terutamanya golongan profesional. Antara bidang professional yang terlibat adalah keguruan, perubatan, kejuruteraan, perundangan dan lain-lain. Apa yang dimaksudkan dengan profesional? Menurut Ornstein dan Levine (1993), konsep profesional merujuk kepada ciri- ciri yang terdapat dalam kalangan ahli suatu profesion. Antara ciri-ciri yang telah dinyatakan adalah cekap dan mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang yang diceburi dan adanya kod etika yang mengawal tingkah laku ahli.




Guru merupakan salah seorang yang profesional. Hal ini bermaksud guru merupakan seorang yang mendapat latihan yang khusus, berpengetahuan luas dan pakar dalam bidang yang diceburi dan mempunyai kod etika yang tersendiri. Merujuk kepada ciri-ciri yang dinyatakan, profesion keguruan pada hari ini dilihat semakin goyah kerana ada segelintir guru yang sanggup melanggar kod etika keguruan yang telah sedia termaktub. Ini terbukti apabila semakin banyak isu mengenai salah laku guru tersiar di internet dan dada-dada akhbar. Ini sudah tentu akan mengganggu gugat martabat profesion keguruan sebagai suatu profesion yang mulia. Salah satu isu salah laku guru yang sering kita dengar ialah isu gangguan seksual

Perkara ini jelas terjadi apabila kes gangguan seksual guru lelaki terhadap salah seorang guru wanita yang dilaporkan di muka hadapan Metro bertarikh 31 Mei 2012. Menurut artikel berkenaan, seorang guru wanita kini trauma dan mengalami tekanan perasaan yang serius sehingga mahu membunuh diri selepas mendakwa mengalami gangguan seksual serta dicabul seorang guru lelaki sekolah yang sama. Gangguan seksual itu didakwa dilakukan sejak tiga tahun yang lalu oleh lelaki berusia 50-an yang telah mempunyai cucu. Perkara ini berlaku apabila cinta guru lelaki tersebut ditolak oleh guru wanita berkenaan menyebabkan guru lelaki berkenaan bertindak memegang kemaluannya. perkara ini telah menjejaskan seluruh profesion keguruan kita kini. 

2.0 PERKEMBANGAN HUJAH
Di Malaysia gejala gangguan seksual di tempat kerja adalah menjadi satu isu yang semakin mendapat perhatian ekoran pendedahan daripada pihak mangsa. Namun demikian masalah gangguan seksual kadangkala dianggap sebagai kes terpencil di dalam masyarakat disebabkan mangsa yang malu, bimbang dan takut untuk tampil ke hadapan membawa kes tersebut ke muka pengadilan. Ada juga yang menganggap perbuatan gangguan seksual ini hanya sekadar usikan dan gurauan teman sepejabat. Menurut Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Noriah Kasnon, jika persepsi ini terjadi, usaha membantu mangsa teraniaya adalah sukar (Metro, 2011).
Tiga ratus kes gangguan seksual telah dilaporkan sejak 2011 (Berita Harian, 7 Julai 2011). Berdasarkan berita tersebut, sebanyak tiga ratus kes gangguan seksual di tempat kerja dirujuk dan disiasat oleh Jabatan Tenaga Kerja sehingga Jun tahun 2012 sejak Kod Amalan Gangguan Seksual di tempat kerja dilaksanakan pada 1999. Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan menyatakan bahawa secara purata, sebanyak 30 kes gangguan seksual dilaporkan setiap tahun dan menjangkakan kes gangguan akan meningkat setiap tahun. Beliau menyarankan penggunaan Kod Amalan Gangguan Seksual di semua institusi bagi menangani masalah ini.

Oleh yang demikian, peningkatan jumlah kes yang melibatkan gangguan seksual ketika ini memerlukan inisiatif dan komitnen nekad penggubalan akta khas berkenaan gangguan seksual di negara kita perlu dilaksanakan dengan kadar segera bagi menyekat dan mencegah amalan buruk berkenaan.  Perkara ini mendapat perhatian yang serius daripada Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), N. Siva Subramanian. Beliau mendedahkan bahawa gejala gangguan seksual di sektor awam berada pada tahap serius. Sehubungan dengan itu beliau meminta Kementerian Sumber Manusia dan pertubuhan-pertubuhan wanita memainkan peranan lebih aktif dalam membendung gejala tersebut daripada berlarutan.

Menurut Abd Rahim Abd Rashid dalam bukunya Gangguan Seksual, “Gangguan Seksual adalah perlakuan lucah yang tidak direlakan oleh mangsa. Gangguan seksual adalah suatu keadaan yang tidak boleh diterima, baik secara lisan, fizikal atau isyarat seksual, pernyataan yang bersifat menghina secara tegas, atau keterangan secara seksual bersifat diskriminasi dibuat oleh seseorang yang mengganggu pekerja lain, menyebabkan pekerja tersebut merasa terancam, dihina,dipermalukan, diperbodohkan, dicabul maruah atau melemahkan situasi suasana kerjanya atau memberi ancaman atau intimidasi di persekitaran tempat dia bekerja. Adalah penting ditekankan bahawa gangguan seksual bermakna tingkahlaku seksual yang tidak diingini dan tidak disenangi oleh mangsa. Ianya juga satu kelakuan seksual yang dilakukan ke atas penerima tanpa diminta atau dibalas balik oleh penerima.

Gangguan seksual didefinisikan sebagai perlakuan bercirikan seksual yang tidak diingini atau disenangi termasuklah secara lisan, perbuatan, visual, psikologi mahupun secara fizikal. Ini termasuklah perbuatan atau perlakuan yang menyebabkan suatu gangguan terhadap pekerja di tempat kerja dengan mendesak atau mencemuh mereka melalui perbuatan, perkataan atau bukan perkataan yang berbaur lucah dan tidak disenangi. Gangguan seksual merupakan satu daripada perlakuan yang dilarang atau ditegah sama sekali bagi pegawai awam mengikut peraturan 4A. (1) Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib, 1993). Mengikut peraturan tersebut, seorang pegawai awam tidak boleh melakukan gangguan seksual terhadap orang lain iaitu seseorang pegawai tidak boleh membuat cubaan untuk merapati orang lain secara seksual. Seseorang Pegawai Awam yang didapati bersalah melakukan gangguan seksual boleh dikenakan mana-mana satu atau apa-apa gabungan dua atau lebih hukuman yang berikut, bergantung kepada keseriusan kesalahan itu menurut peraturan 38, Peraturan Pegawai Awam:
(a)  amaran
(b)  denda
(c)  lucut hak emolumen
(d)  tangguh pergerakan gaji
(e)  turun gaji

Perbuatan tidak bermoral ini juga sangat serius dan kesalahannya turut diperuntukkan mengikut Kanun Keseksaan misalnya di bawah Seksyen 354 iaitu mencabul kehormatan dan seksyen 506 bagi ugutan jenayah. Hal ini telah membuktikan bahawa kesalahan dan jenayah salahlaku gangguan seksual adalah perbuatan yang berat dan tidak boleh dipandang ringan. Justeru itu kita sebagai ahli masyarakat perlu mengambil serius perkara ini dan berusaha mencari jalan untuk menangani isu ini. Gangguan seksual di tempat kerja bukan menjadi asing lagi kepada kita sudah terlalu banyak kes dan terlalu lama perkara ini diperkatakan namun ianya terus berlaku.

Memetik (Berita Harian, 3 Ogos 2012), bertajuk ‘Onar warden terbongkar’, dilaporkan 6 pelajar lelaki di sebuah sekolah berasarama d Kuala Terengganu telah dicabul oleh waden mereka sendiri. Perbuatan tersebut telah dilakukan oleh seorang guru lelaki berusia sekitar 29 tahun dari negeri Kedah yang dipercayai telah melakukan kerja terkutuk tersebut sejak tiga bulan yang lalu lagi. Perkara ini terbongkar apabila mangsa yang berusia antara sembilan dan empat belas tahun telah mengadu dan memaklumkan kejadian berkenaan kepada guru kelas mereka beberapa hari selepas itu. Mangsa telah menceritakan kejadian tersebut kepada guru kelas mereka selepas tidak tahan menjadi mangsa kepada warden berkenaan. Guru kelas mereka yang berang dengan kejadian tersebut lantas melaporkan perkara terkutuk warden tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kemaman.

3.0 IMPLIKASI
Menurut Najib Ahmad Marzuki (2003), kesan gangguan seksual yang ketara dapat dilihat kepada mangsa terutamanya wanita dan kanak-kanak ialah mangsa akan mengalami masalah rendah diri, menyimpan dendam dan tercemar maruah dan nama baik. Mangsa juga berisiko tinggi untuk mengalami penyakit neurosis seperti pening kepala, muntah-muntah, sindrom tidak boleh tidur dan tekanan perasaan. Perkara ini disokong oleh kisah seorang guru wanita yang dicabul oleh seorang guru lelaki (Metro, 31 Mei 2012). Menurut artikel berkenaan, guru tersebut kini mengalami trauma dan mengalami tekanan yang serius sehingga membawa kepada tindakan dan cubaan membunuh diri. Hal ini memberi kesan yang sangat besar ke atas diri guru tersebut. Jika perkara ini tidak dibendung dan tindakan yang diambil, saya percaya perkara ini akan berlanjutan dan orang terlibat akan melakukan perkara yang sama terhadap orang lain.

Bertepatan dengan artikel berkenaan juga, gangguan seksual ini sudah tentu memberi kesan negatif terhadap guru tersebut. Hadijah Engson (2007), menyatakan bahawa mangsa akan merasa tempat kerja adalah kawasan yang tidak selamat. Sebagai akibat  daripada itu, masalah ketidakhadiran bertugas pula timbul dan mendatangkan beban kepada organisasi. Menurut beliau lagi, sudah tentulah prestasi kerja mangsa akan menurun dan menyebabkan mangsa yang terbabit akan mengambil tindakan yang tidak sepatutnya sebagai contoh mangsa mengambil tindakan tidak rasional yang boleh mendatangkan mudarat kepadanya seperti cubaan membunuh diri dan sebagainya ibarat kata pepatah, mendengar guruh dilangit air di tempayan dicurahkan. Daripada atikel ‘guru wanita trauma dicabul’ yang dibincangkan, jelas kepada kita bahawa guru tersebut merasa malu dan tidak selesa untuk mengajar di sekolah berkenaan dan berdepan dengan guru lelaki berkenaan.
Melihat kepada masalah gangguan seksual yang semakin meruncing ini, kita percaya perkara ini jika tidak dibendung akan mendatangkan kesan yang amat buruk kepada banyak pihak terutamanya kepada mangsa yang terlibat. Antara kesan yang dapat dilihat daripada permasalahan ini adalah merosotnya prestasi kerja mangsa dan produktiviti akan terjejas (Utusan Malaysia, 9 April 2011). Menurut Sukarelawan Persatuan Pergerakan Wanita atau Awam, Dr. Cecilia Ng Choon Sim, mangsa yang terlibat akan menghadapi kesukaran untuk kenaikan pangkat walaupun berpengalaman dalam kerja. Hal ini demikian kerana mangsa pada kebiasaannya akan berhenti kerja dan menjejaskan dasar kerajaan di tempat kerja di samping tukar ganti pekerja yang tidak dirancang. Hal yang sama juga yang dihadapi oleh guru wanita yang dicabul. Menurut artikel berkenaan, guru wanita berasa sangat tertekan dengan apa yang berlaku sehingga memaksanya untuk mengambil keputusan untuk berhenti kerja. 
Jika dilihat dari perspektif sekolah pula, guru yang terlibat akan menjejaskan produktiviti organisasi sekolah (Utusan Malaysia, 9 April 2011). Perkara ini berlaku kerana guru lelaki tersebut telah mencemarkan imej profesion keguruan apabila diketahui umum. Sebagai akibatnya, masyarakat akan memandang sinis akan profesion keguruan yang dianggap suci dan tidak yakin dengan kebolehan guru dalam mendidik anak-anak mereka. Perkara ini telah mencemarkan imej profesion keguruan. Rasa kepercayaan terhadap profesion ini akan menjadi kurang dalam kalangan ibu bapa. Sebenarnya perkara ini hanya dilakukan oleh seorang sahaja tetapi tempiasnya sampai kepada seluruh guru di Malaysia. Bak kata pepatah ‘kerana nila setitik rosak susu sebelanga’. Jika perkara ini tidak dibendung dan diambil tindakan, saya percaya sistem pendidikan negara kita dan profesion keguruan kita tidak akan dihormati dan dipandang tinggi oleh golongan masyarakat terutama sekali pihak ibu bapa.
Isu gangguan seksual memang nampak remeh kepada ‘pengganggu’ kerana mereka beranggapan mereka hanya suka-suka dan tiada niat. Namun demikian, dalam sesetengah kes, pengganggu memang berniat mengambil kesempatan untuk memenuhi naluri seks mereka. Siapa yang menjadi mangsa ialah mangsa gangguan seksual itu sendiri. Berdasarkan cerita seorang guru yang diganggu oleh rakan guru lelaki (Utusan Malaysia, 31 Mei 2012), guru tersebut mengalami tekanan apabila terpaksa berdepan dengan lelaki tersebut di sekolah menyebabkan guru tersebut mengalami tekanan perasaan yang teruk. Perkara ini menambahkan lagi rasa tekanan dan perasaan emosi terganggu apabila tiada siapa yang menghulurkan tangan bagi membantu masalah ini apatah lagi menuding jari kepada guru berkenaan. 
4.0 CADANGAN
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul’. Itulah peribahasa yang sesuai bagi menggambarkan mangsa gangguan seksual. Sehubungan dengan itu, usaha dan tindakan yang dilakukan oleh pihak majikan dan kerajaan sahaja tidak cukup bagi menangani masalah gangguan seksual ini. Oleh yang demikian, simangsa sendri hendaklah bangun untuk menentang gangguan seksual daripada pengganggunya. Menurut Dr. Cecilia Ng Choon Sim, sukarelawan Persatuan Pergerakan Wanita,  terdapat beberapa langkah yang boleh diambil dalam menangani masalah gangguan seksual ini(Mumtaz Hassan,2003). Antaranya ialah percaya kepada diri sendiri bahawa gangguan seksual bukan disebabkan oleh kesalahan diri dan berani menyuarakan rasa ketidakpuasan dan serius menyatakan rasa tidak puas hati kepada pihak-pihak yang melakukan gangguan seksual. Daripada saranan tersebut jika dilaksankan akan membawa kepada pembasmian gangguan seksual di negara kita.
Selain daripada itu, mangsa juga mesti berani melaporkan kejadian gangguan seksual kepada pihak yang berkuasa dengan segera supaya tindakan tatatertib dan salah laku boleh diambil dengan segera ke atas pengganggu. Hal ini demikian kerana tindakan segera adalah lebih mudah bagi mangsa untuk membuktikan dan memberi keterangan tentang salah laku pengganggu. Perkara ini disokong oleh artikel Berita Harian bertarikh 9 Februari 2010. Dalam artikel yang bertajuk ‘mangsa jangan diam, malu buat aduan’, mangsa yang berdiam diri menunjukkan mereka menyetujui perbuatan seumpama itu dan membiarkan gangguan terus berlaku. Namun harus diingat bahawa setiap mangsa mempunyai hak untuk bersikap tegas dan memberanikan diri untuk menegakkan keadilan. Justeru itu, jika perkara ini berjaya dilaksanakan, saya pasti gangguan seksual ini dapat dihentikan kerana ianya melibatkan maruah diri.
Menurut artikel dalam Berita Harian bertarikh 23 Februari 2008, satu akta gangguan seksual telah diwujudkan. Hal ini demikian menunjukkan bahawa kerajaan menunjukkan usaha yang serius dalam menangani masalah ini. Menurut artikel berkenaan, sehingga hari ini, negara telah memiliki Kod Amalan Pencegahan dan Penghapusan Gangguan Seksual 1999 yang merupakan satu-satu garis panduan khusus yang digunakan bagi tujuan menangani masalah gangguan seksual. Namun begitu kod amalan itu digunakan sebagai garis panduan untuk majikan dan pekerja sahaja dan tidak mempunyai undang-undang bukan juga akta di bawah akta-akta tertentu. Perkara 4 dalam Kod Amalan tersebut memperuntukkan bahawa sebarang tingkah laku berunsur seksual yang tidak diingini dan memberi kesan sebagai satu gangguan sama ada secara lisan, bukan lisan, visual, psikologi atau fizikal.
Usaha kerajaan bagi menangani masalah gangguan seksual tidak berhenti di sini dan perkara ini dipandang serius oleh kerajaan. Sehubungan itu, satu rang undang-undang baru  berkaitan dengan gangguan seksual bagi memperkukuhkan lagi Kod Amalan Gangguan Seksual telah digubal (Utusan Malaysia, 2001). Perkara ini dijelaskan lagi oleh Pengerusi kumpulan bertindak terhadap salah laku seksual (JAG), Zarizana Abdul Aziz. Beliau percaya dengan adanya rang undang-undang baru yang komprehensif ini perbuatan keji itu dapat dihalang dan dihapuskan. Hal ini bertepatan dengan matlamat undang-undang ini ialah untuk menghukum pengganggu, menghalang gangguan tidak sopan serta menggalakkan majikan mengambil langkah yang sesuai bagi menghalang berlakunya gangguan seksual di masa akan datang. 
.
5.0 RUMUSAN
Daripada isu kes yang dipilih berkenaan dengan gangguan seksual terhadap seorang guru wanita di sebuah sekolah oleh rakan guru sendiri, perkara ini mendapat tindak balas dan membuka mata ramai pihak yang menganggap ini adalah kes-kes terpencil. Gangguan seksual hendaklah dipandang serius oleh semua pihak dan mereka seharusnya memainkan peranan yang penting dalam menangani gejala tersebut. Pihak kerajaan, majikan, dan rakan sejawat hendaklah memainkan peranan dalam membantu menangani masalah gangguan seksual  kerana ia bukanlah masalah individu tetapi suatu gejala yang akan menjejaskan profesion keguruan dan maruah negara.
Daripada perbincangan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa guru yang melakukan salah laku dan tatatertib seperti gangguan seksual ini telah melanggar dan tidak mengikuti beberapa kod etika perguruan. Daripada isu gangguan seksual ini, isu kesantunan tidak dipatuhi oleh guru lelaki tersebut. Kesantunan atau etiket adalah tatacara, adat atau kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat (Ismail & Ahmad Subki, 2010). Kesantunan guru dapat dilihat dari segi pelbagai segi dalam pergaulan dan perhubungan antara guru dengan murid, guru dengan rakan sejawat, guru dengan pihak pengurusan sekolah dan perhubungan sekolah. Kesantunan dibahagikan kepada tiga iaitu kesantunan berpakaian, kesantunan tingkah laku dan kesantunan berbahasa. Isu kesantunan yang boleh dikaitkan dengan masalah warden berkenaan ialah kesantunan tingkah laku. Pada pandangan saya, guru lelaki berkenaan tidak mengamalkan kesantunan dalam tingkah laku kerana sanggup mencabul rakan sendiri demi melunaskan nafsu sehingga menyebabkan emosi orang lain terganggu.
Selain itu, pada pandangan saya seorang guru yang mematuhi kod etika keguruan sentiasa berpegang kepada akauntabiliti. Akauntabiliti merupakan satu tanggungjawab yang dipegang oleh seseorang atau tanggungjawab terhadap sesuatu. Noriati et al., 2010, menghuraikan akauntabiliti sebagai satu obligasi untuk memberi penjelasan tentang sesuatu tindakan dan prestasi kepada mereka yang berhak untuk mendapatkan penjelasan tersebut. Daripada kes yang dikaji di atas, guru lelaki tersebut tidak mempunyai rasa tanggungjawab terhadap rakan sejawat dan profesion keguruan itu sendiri. Guru merupakan individu yang ideal, berstatus dan berkelayakan yang menyebabkan masyarakat menaruh harapan terhadap guru untuk menonjolkan tingkah laku yang unggul kepada pelajar. Namun demikian, perkara sebaliknya berlaku di mana guru telah menunjukkan tingkah laku yang menjijikkan serta boleh mempengaruhi pelajar untuk melakukan gangguan seksual di sekolah. 
Selain itu, individu yang terlibat iaitu warden tersebut juga perlu memainkan peranan dalam usaha untuk berubah menjadi lebih baik. Antara cara yang boleh dilakukan adalah dengan cara sentiasa muhasabah diri tetang apa yang telah dilakukan. Seterusnya, guru tersebut juga perlu bijak dalam memilih kawan yang mampu menjadi sifat-sifat ideal sebagai seorang guru. Akhir sekali, guru juga boleh menyediakan log aktiviti supaya dapat dilaksanaan dengan lebih terancang. Pada pandangan saya, guru lelaki tersebut bukan sahaja telah melanggar Kod Etika Keguruan, tetapi juga Kod Etika Perguruan Malaysia. Jika guru lelaki ini mengambil berat tentang tugasannya sebagai guru, sudah tentu guru tersebut peka terhadap tanggungjawab yang telah digariskan dan dipaparkan di halaman depan buku persediaan mengajar.










No comments:

Post a Comment